dinsdag 14 december 2010

Uitslag Kolb test

Vandaag (12-12-2010) vlak voor de kerstvakantie bedacht ik me dat het misschien wel eens belangrijk kon zijn om wat aan me blog bij te werken.
Als eerste onderwerp die ik ga behandelen is de Kolb-test. Uit de Kolb-test kan je afleiden want voor een soort leertype je bent: Volgens Kolb zijn er vier verschillende leertypes:
* de denker
* de doener
* de observeerder
* de beslisser
De uitslag van de eerste test die ik ondergaan heb op http://www.damhuiselshoutverschure.nl/tests/kolb_leerstijl.pl gaf de volgende afbeelding als uitslag.
Uit deze diagram is dus gebleken dat ik een DOENER ben. Ik moet dus vooral dingen doen en aan de hand daarvan begrijp ik dingen beter. Door dingen te doen vindt je overal wel een logisch verband achter en kan je je goed inbeelden als je een tekst erover leest (na dat je iets gedaan hebt). Door dingen te doen is het ook makkelijker om verbanden te leggen.

Op de volgende site  (http://www.123test.nl/leerstijl/index.php) heb ik ook een Kolb test ingevuld om mijn leerstijl te ontdekken, hieruit kwam:

Je hebt een nadenkende leerstijl.
Dat wil zeggen dat je het liefste leert door goed na te denken. Je gebruikt graag je gezonde verstand en houdt van redeneren. Je analyseert de leerstof aandachtig en probeert de grote verbanden er in te ontdekken. Daardoor kun je goed omgaan met abstracte en, voor anderen vaak onduidelijke, informatie. Omdat je zo slim en kritisch bent, erger je je aan slecht onderbouwde leerstof of docenten wiens verhaal niet sluitend is. Je leerstijl heeft grote voordelen. Je laat je niet verwarren door details, maar blijft oog houden voor het grotere geheel. Daardoor kun jij vaak problemen oplossen die anderen heel moeilijk vinden.


Jouw motto is:
Vertrouw op je gezonde verstand!
Tip: Vertrouw je in álle situaties op de nadenkende leerstijl dan kun je tegen jezelf aanlopen. Bijvoorbeeld in situaties waarin je met je handen moet werken of anderszins actief iets moet doen. Probeer in dat geval even goed te ontspannen. Wees niet te bang om fouten te maken en te improviseren. Je zult ontdekken dat 'doen' leuker is dan je denkt.

Beroep of studie:
Bij deze leerstijl past elke studie en/of beroep waarin je je intellectueel geprikkeld voelt. Denk bijvoorbeeld aan beroepen zoals wiskundige, accountant, journalist of onderzoeker. Bij studie of werk dat te makkelijk voor je brein is, dut jij in.

En verder:
Dat je een nadenkende leerstijl hebt, wil niet zeggen dat je niet op een andere manier kúnt leren of geen andere studies of beroepen kunt doen. Zoals gezegd, beschikken mensen over meerdere leerstijlen. Uit de test kwam dat je minst favoriete stijl de praktische leerstijl is.

Mensen met een praktische leerstijl leren juist het liefst door te doen. Door dingen (met hun handen) uit te proberen, komen zij erachter hoe iets in elkaar steekt en in zijn werk gaat. Ze gaan daarbij vooral op hun gevoel af, zonder meteen heel diep na te denken of te kijken hoe iets moet.
 
 
Dus hieruit blijkt dat ik altijd mijn gezonde verstand gebruik en vooral niet uitga op intuïtie en ook het gevoel heeft een minder grote invloed op mij. Wat er wel in staat , is dat ik me niet snel laat afleiden doot details, maar dit vind ik niet kloppen. Ik heb namelijk wel het idee dat ik snel ben afgeleid door kleine details, vooral als ik die niet begrijp, dan blijf ik op het detail vasthaken terwijl dat helemaal niet relevant is voor de hoofdgedachte van de tekst. In deze test wordt dus duidelijk aangetoond dat ik een DENKER ben.
 
Conclusie:
Aangezien de 2 testen allebij een andere uitslag geven (de ene denker, de andere doener), is het dus duidelijk dat ik in ieder geval geen observeerder of beslisser ben. Dit had ik van te voren al een beetje verwacht, want ik ga nooit echt op mijn gevoel af maar gebruik liever mijn verstand. Wat ik ook merk is dat ik liecver dingen zelf doe (om het beter te begrijpen) dan ernaar te kijken. Als ik iets met me eigen handen doe denk ik er meer bij naar, en helpt het beter om verbanden te bedenken.
En eigenlijk geef ik de voorkeur uit naar de uitslag van een doener in plaats van een denker. Want een denker , beredeneerd de meesten dingen door er goed over na te denken en zijn verstand te gebruiken. De doener natuurlijk door iets te doen. En in dit geval is dingen doen beter dan er goed over na te denken voor mij, want door iets te doen verbreed ik meer mijn oinzicht.
 
Tot zover de eerste opdracht uitgwerkt op de computer en online gezet :)
Maurits

Geen opmerkingen:

Een reactie posten